Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu zaprasza na cykl wydarzeń, które odbędą się w kwietniu.
29.04.2023, Aula Artis, godz. 19:00
balet w trzech aktach i pięciu obrazach
libretto: Marius Petipa na podstawie powieści Miguela de Cervantesa El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha (Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy)
muzyka: Ludwig Minkus
Temperament, wdzięk, wirtuozeria oraz potężna dawka komizmu – baletowa wersja przygód szlachetnego rycerza z La Manchy od dawna urzeka miłośników tańca. Ten oparty na znakomitym literackim pierwowzorze spektakl – tym razem w choreografii Michala Štípy – przenosi nas do słonecznej Hiszpanii, gdzie piękna Kitri i zakochany w niej Basilio napotykają zbłąkanego rycerza wraz z nieodłącznym giermkiem.
Czy to Kitri jest Dulcyneą, ukochaną Don Kichota? Czy Don Kichot będzie walczył z wiatrakami? Czy Sancho Pansa uchroni swego pana przed kolejnymi kłopotami? Zapraszamy marzycieli i tych, którym potrzebna jest solidna dawka wspaniałego klasycznego tańca ze szczyptą hiszpańskiego folkloru.
Realizatorzy:
Michal Štípa – reżyseria i choreografia
Alksander Gorski, Marius Petipa – choreografia
Grzegorz Wierus – kierownictwo muzyczne
Aleš Valášek – scenografia
Wuktor Kuźma – reżyseria świateł
Leszek Stryła – projekcje
Guido Sarno – asystent choreografa
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Podczas spektakli wykorzystane zostaną nagrania, których dokonano w dniach 18-20 stycznia 2022 roku przez Orkiestrę Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod batutą Grzegorza Wierusa.
***
Niedziela, 30.04.2023, Aula Uniwersytecka, godz. 18:00
Absolutny hit muzyki klasycznej, wciąż inspirujący artystów: od twórców reklam po zespoły heavymetalowe. Każde wykonanie Carmina Burana wypełnia sale koncertowe do ostatniego miejsca, a historia powstania dzieła pokazuje, jak owocne może być spotkanie średniowiecza (tekst) z XX wiekiem (muzyka).
Carl Orff śmiało połączył XIII-wieczne teksty poetyckie z muzyką, gdzie rytm i efektowne partie chóralne pełnią przewodnią rolę. Tekst kantaty kompozytor potraktował „perkusyjnie”, wprowadzając wielokrotne powtórzenia słów czy fraz oraz eksponując sylaby. Utwór składa się z trzech części. Pierwsza, Primo vere, opiewa uroki natury, druga, In taberna, jest pochwałą zabawy i uciech stołu, natomiast trzecia, Cour d’amours, sławi miłość. Części spina klamrą słynny prolog, powtórzony też na końcu dzieła: O Fortuno, niby księżyc nieustannie zmienna / ciągle rośniesz / lub zanikasz / ciemna lub promienna. Niezależnie od wieku słowa te nadal pozostają aktualne, a Carmina Burana poruszają słuchaczy, czy to w XX, czy w XXI wieku.
Realizatorzy:
dyrygent: Aleksander Gref
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
przygotowanie Chóru Dziecięcego: Michał Sergiusz Mierzejewski
Wykonawcy
sopran: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
kontratenor: Tomasz Raczkiewicz
baryton: Jaromir Trafankowski
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Dziecięcy Chór Operowy
Szczegóły repertuaru: https://opera.poznan.pl/pl/
DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH
I FORMIE WYDARZENIA.
Serwis pojezierze24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!