ReklamaA1

Wyjątkowa wystawa prac Jerzego Marosza w pałacu w Czerniejewie

Z życia FundacjiAktualności26 maja 2023, 13:15   red. Karol Soberski1622 odsłon
Wyjątkowa wystawa prac Jerzego Marosza w pałacu w Czerniejewie
Jerzy Marosz i obraz z cyklu „Siedem kobiet odrysowanych” -  fot. z arch. rodziny J. Marosza

I Międzynarodowa Konferencja pt. „Ziemiaństwo – polska tożsamość, dwór – polska tradycja”, która odbędzie się 23 i 24 września 2023 r. w XVIII-wiecznym zespole pałacowo-parkowym w Czerniejewie, to kilkanaście prelekcji i kilka wystaw. Dzisiaj o jednej z największych ekspozycji, które zaprezentujemy. Będzie to wyjątkowa, pośmiertna wystawa wyjątkowego artysty malarza Jerzego Marosza, który zmarł w czerwcu 2022 r. Przypominamy, że w przedsprzedaży (do 30 czerwca) można już nabywać wejściówki na to wyjątkowe i niepowtarzalne wydarzenie! Warto kupić wejściówkę w przedsprzedaży, ponieważ ilość miejsc jest ograniczona!

Jerzy Marosz urodził w 1950 roku w Żninie. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dyplom z malarstwa uzyskał w pracowni prof. Mieczysława Wiśniewskiego w 1977 roku. Pracę magisterską pt. „Galeria A i B w Gnieźnie” napisał pod kierunkiem Janusza Boguckiego.

Był twórcą „Galerii C” w Miejskim Ośrodku Kultury w Gnieźnie. W latach 1998 – 1999 prowadził Pracownię Kształtowania Wyobraźni Plastycznej w Ośrodku Edukacji Teatralnej w Żninie. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, był twórcą obiektów rzeźbiarskich. Zmarł w czerwcu 2022 r. w wieku 71 lat.

Dzisiaj prace Jerzego Marosza można oglądać w muzeach i prywatnych kolekcjach m.in. w Niemczech, Holandii, Danii, Norwegii, Szwecji, na Ukrainie, na Węgrzech, w Grecji, RPA, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii.

Niezwykła wystawa i... obrazy na sprzedaż

Podczas I Międzynarodowej Konferencji „Ziemiaństwo – polska tożsamość, dwór – polska tradycja”, która odbędzie się 23 i 24 września 2023 r. w XVIII-wiecznym zespole pałacowo-parkowym w Czerniejewie, będzie można zobaczyć kilkanaście prac J. Marosza. Ale co najważniejsze – po wystawie będzie można kupić wybrany obraz!

Wystawa zostanie przygotowana przy współpracy z Centrum Kultury „Scena to dziwna” w Gnieźnie.

- Na początku jest pewne przeczucie, które z wolna kiełkuje, materializuje się, z chaosu ujawnia się w formie (…) Obrazy są zwieńczeniem całego procesu twórczego i stanowią tylko pewien proces pracy (…) Zapisy są pierwotnym stanem emocjonalnym, który z głowy poprzez rękę określa stan umysłu, są zasadniczo plastycznym gestem, są impulsem do rozwijania koncepcji w postaci szkicu. Szkic jest często bazą wyjściową do rozpoczęcia pracy nad obrazem i prowokuje mnie do dalszego myślenia o formie i treści. Jedynie rysunki są tworami autonomicznymi. Nie muszą być poprzedzane zapisami i szkicami. Setki, tysiące zapisów i szkiców uległo dematerializacji, destrukcji i degradacji. Niektóre zachowały się przez przypadek, jednak jako twory zdegradowane, zepchnięte do niższej rangi procesu twórczego. W pewnym momencie uświadomiłem sobie, że bez tej części aktu twórczego nie powstałyby obrazy. (…) - mawiał Jerzy Marosz.

„Obiekty” i „Siedem kobiet odrysowanych”

W ramach swoich licznych prac, J. Marosz stworzył m.in. cykl pod hasłem „Obiekty” i cykl „Siedem kobiet odrysowanych”.

„Obiekty” powstały na zachowanych belkach ze spalonego modrzewiowego kościoła z XVII wieku w Modliszewku. Uległ on destrukcji, zniszczeniu. Jerzy Marosz wykorzystał te elementy do stworzenia nowej rzeczywistości. W ten sposób ta destrukcja nie stała się końcem, ale pewnym etapem do innego życia, do innego zaistnienia, innej funkcji. „Obiekty” stają się totemami, kawałkami skamielin, śladów dawno minionego życia, które odcisnęło swoje piętno na fragmencie drewna, które samo niegdyś było częścią budowli, od wieków czczonej w obrzędach i przesiąkniętej atmosferą misterium.

Jerzy Marosz stworzył także cykl płócien pt. „Siedem kobiet odrysowanych”. Jak mówi malarka Barbara Gałążewska: - Cykl płócien „Siedem kobiet odrysowanych”, Jerzy Marosz obwodzi konturem ciało leżącej na płótnie modelki, co daje specyficzne efekty przestrzenne, jednocześnie stając się pewnego rodzaju obrzędem. Jest świadectwem istnienia. Jak odrysowana dłoń w Lascaux jest niemym przesłaniem, dosłownym zapisem, śladem realnej bytności i listem dla tych którzy przyjdą później. Twarze „odrysowanych” to głowy posągów lub oblicza ukryte pod maskami, jakby artysta chciał ochronić, zachować część ich intymności przed oczami innych. Delikatny kontur oznaczający granicę ciał kobiet jest przesłonięty warstwami laserunkowo nakładanych świetlistych plam podobnych do barwnych mgieł czy obłoków.

Wystawy, plenery i sympozja Jerzego Marosza

Wystawy indywidualne:
1978 -  Mały Salon Sztuki, BWA Bydgoszcz
1978 - „Galeria Nova”, Desa Gniezno
1979 - „Dni Żnina” Żnin
1980 -  Galeria Sztuki Współczesnej, Jelenia Góra
1981 -  BWA, Łomża
1988 -  Efemeryczny Pokaz Plenerowy, Rogowo-Wyspa
1989 -  „Malarstwo i różne takie...”, Galeria MOK Gniezno
1989 -  Realizacja „Jabłko Życia”, Hurdegaryp (Holandia)
1992 -  „Malarstwo i obiekty”, Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie
1994 -  „Malarstwo i obiekty”, Muzeum im. J. Kasprowicza w Inowrocławiu
1996 -  Galeria „Profil”, Poznań
1996 -  „Obrazy i obiekty”, BWA Bydgoszcz
1997 -  Galeria MOK, Gniezno
1997 -  Dom - Museum, Konigslutter (Niemcy)
1998 -  Muzeum Ziemi Pałuckiej, Żnin
2000 -  Galeria Miejska, Mosina
2001 -  Galeria „Lustro”, Mogilno
2008 -  Muzeum w Żninie
2009 -  Malarstwo, Galeria Elektor, Warszawa

Wystawy zbiorowe:
1977 -  Wystawa Dyplomantów Wydziału Sztuk Pięknych, Galeria KMPiK Toruń
1978 -  IX Festiwal Malarstwa Współczesnego, BWA Szczecin
1979 -  Wystawa Klubu Absolwentów przy ZPAP, BWA Szczecin
1979 -  Wystawa Klubu Absolwentów przy ZPAP, BWA Bydgoszcz
1982 -  Wystawa „Ból i Nadzieja”, Kościół św. Józefa w Toruniu
1986 -  „Lato na Pałukach”, Wągrowiec
1991 -  Wystawa Prac Członków ZPAP, BWA Bydgoszcz
1992 -  I Biennale Plastyki Bydgoskiej, BWA Bydgoszcz  (wyróżnienie)
1993 -  Ny Polsk Kunst, Kopenhaga (Dania)
1993 -  „Kobieta w sztuce”, BWA Bydgoszcz
1994 -  II Biennale Plastyki Bydgoskiej, BWA Bydgoszcz  (wyróżnienie)
1998 -  IV Biennale Plastyki Bydgoskiej, BWA Bydgoszcz
1998 -  Europa NAPOK, Esztergom (Węgry)
1999 -  Galerie Bram, Hobro (Dania)
2000 -  V Biennale Plastyki Bydgoskiej, BWA Bydgoszcz
2000 -  XVIII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin
2000 -  Pracownia prof. Wiśniewskiego, Galeria EL, Elbląg
2000 -  Pracownia prof. Wiśniewskiego, Toruń
2001 -  Laureaci Biennale Plastyki Bydgoskiej - BWA Piła
2002 -  VI Biennale Plastyki Bydgoskiej – BWA Bydgoszcz (wyróżnienie)
2003 -  Artyści Swemu Miastu -  MZP Żnin
2005 -  Artyści bydgoscy w Patras  (Grecja)
2006 -  Let’s Talk about Migration, Patras (Grecja)
2007 -  Saloniki (Grecja)

Udział w plenerach i sympozjach:
1981 - Ogólnopolski Plener Młodych, Miastko
1995, 1996, 1997 - Ogólnopolskie Sympozjum Sztuk Wizualnych, Skoki
1998, 2000, 2001, 2003 - Ogólnopolskie Sympozjum Sztuk Wizualnych, Łagów
2008 - “Human rights through the eyes of the artists” – Patras (Grecja)

W trakcie trwania Konferencji przewidziano również kilka innych wystaw:

Będzie również wystawa fotograficzna Radka Jaworskiego, artysty fotografa, członka Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Czarno-białe fotografie zostały zrobione we wnętrzach pałacu w Jaszczurowej. Pusta przestrzeń stała się inspiracją dla wizualnego, poetyckiego eseju o opuszczonej przestrzeni, rzeźbionej przez czas.

Będzie też można zobaczyć w pałacu w Czerniejewie. Będzie to wystawa portretów tajemniczych właścicieli ziemskich z pogranicza Wielkopolski i Kujaw autorstwa malarki Danuty Weber.

To będzie prawdziwa sensacja I Międzynarodowej Konferencji „Ziemiaństwo – polska tożsamość, dwór – polska tradycja”, która 23 i 24 września 2023 r. odbędzie się w XVIII-wiecznym zespole pałacowo-parkowym w Czerniejewie (Konferencja jest naturalną kontynuacją trzech edycji Festiwalu Historycznego „Tajemnice Trzech Stuleci”). Jeden z prywatnych kolekcjonerów zgodził się, byśmy na Konferencji mogli zaprezentować grafiki autorstwa mistrzów sztuki. Będą to oryginalne grafiki z XVIII, XIX i XX wieku. Twórcy tych grafik to pierwsza liga europejska i światowa: Bacciarelli, Andriolli, Bilińska, Chagall, Dali, Picasso!

Ale to jeszcze nie wszystko. W 2021 r. do Gniezna prosto z Paryża przyjechała pośmiertna maska cesarza Napoleona, w 2022 r. do Janowca Wielkopolskiego dotarł odlew dłoni Napoleona! Co nas czeka w tym roku w Czerniejewie, gdzie 23 i 24 września 2023 r. w tamtejszym XVIII-wiecznym zespole pałacowo-parkowym odbędzie się I Międzynarodowa Konferencja „Ziemiaństwo – polska tożsamość, dwór – polska tradycja”. Konferencja jest naturalną kontynuacją trzech edycji Festiwalu Historycznego „Tajemnice Trzech Stuleci”. Dzisiaj możemy zapowiedzieć, że ponownie prosto z Paryża, tym razem do Czerniejewa przyjedzie niespodzianka związana z Napoleonem!


Fot. z archiwum rodziny J. Marosza



Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 224

  • 125
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 24
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 75
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

Przeczytaj także

Daj nam znać

Jeśli coś Cię na Pojezierzu zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB2ReklamaB3ReklamaB4
Reklama
Najlepsze maszyny online z blikiem