ReklamaA1-2ReklamaA1-3

„Tajny Zamek Czocha” po gnieźnieńsku! Przeżyjmy to jeszcze raz….

Informacje lokalneZ życia Fundacji28 listopada 2021, 19:00   red. Karol Soberski1287 odsłon
 fot. Karol Soberski

„Tajny Zamek Czocha” zdobyty! Dokładnie tydzień temu powróciliśmy do Gniezna, ale, że wydarzenie było bardzo udane – także dla naszej Fundacji Historycznej „Przywracamy Pamięć” – dzisiaj powracamy jeszcze raz do tego pięknego weekendu. Weekendu, który spędziliśmy na spotkaniu miłośników historii pod hasłem „Tajny Zamek Czocha. Historia która nigdy się kończy...”.

Na konferencję „Tajny Zamek Czocha. Historia która nigdy się kończy...” w imieniu Fundacji Historycznej „Przywracamy Pamięć” pojechała grupa aż osiem osób: Danka, Ula, Maria, Karol, Włodek, Michał, Maciej i Szymon.

Z Gniezna wyjechaliśmy w piątek o godz. 10.00. Po kilku godzinach podróży, kilku postojach w ciekawych miejscach, na Zamku Czocha zjawiliśmy się po godz. 16.00. Na miejscu spotkaliśmy naszych dobrych znajomych i przyjaciół: Krzysztofa Krzyżanowskiego, Jacka Podemskiego, ekipę z Brodnickiej Grupy Eksploracyjno-Poszukiwawczej oraz oczywiście najważniejsze osoby – organizatorów spotkania: Piotra Kucznira i Agnieszkę Łabuz.

Piątek był zatem dniem długich rozmów, omawiania ciekawych pomysłów na przyszłość, dyskusji na tematy skarbowe, czy też debat na temat literatury, książek oraz wspólnych przedsięwzięć na rok 2022.

Sobota

Sobota to pierwszy dzień wykładów w ramach programu spotkania „Tajny Zamek Czocha. Historia która nigdy się kończy...”. W tym roku organizatorzy wydarzenia – Agnieszka Łabuz i Piotr Kucznir – zaprosili kilkunastu historyków, regionalistów, eksploratorów i pisarzy na dwudniowe spotkanie, które odbyło się 20 i 21 listopada.

W gronie zaproszonych znalazł się także Karol Soberski, prezes Fundacji Hisotrycznej „Przywracamy Pamięć”, redaktor naczelny portalu Pojezierze24.pl, pisarz, dziennikarz i badacz lokalnej historii.

Oprócz K. Soberskiego sobotnimi prelegentami byli m.in. Maciej Bartków (temat: „Skarby Inków w Niedzicy. Prawda czy mistyfikacja?!”), Bogdan Rosicki („Maskowanie na zamku Książ”), Marek Grajek („Szyfry sowieckie - zapomniana przygoda polskiego Biura Szyfrów”), Agnieszka Łabuz, Piotr Kucznir („Zamek Czocha. Tajemnice warowni i regionu”).

W sobotę część naszej Fundacji wybrała się także na wycieczkę do Lubania, Leśnej i Suchej – miejscowości leżących nieopodal Zamku Czocha. Kilka godzin zwiedzania to ciekawe doświadczenia i intrygujące zdjęcia.

Sobota zakończyła się wspólną kolacją członków Fundacji przygotowaną przez nasze zacne koleżanki: Ulę, Dankę i Marię.

Niedziela

Kolejny dzień prelekcji, czyli niedziela, przyniósł wykłady m.in. Piotra Maszkowskiego („Nietypowe poszukiwania, nietypowe skarby. Czy można czymś zaskoczyć?”), Krzysztofa Kaszuby („Ostatni rejs U-boota U-570 pod dowództwem strzegomianina. Rejs, który zmienił świat!”), Jacka Podemskiego („MRU – historie powojenne”) czy Krzysztofa Krzyżanowskiego („Emanuel i inne zagadki Złotego Stoku”).

Jednak „Tajny Zamek Czocha” to nie tylko wykłady, ale również wiele atrakcji towarzyszących. Wśród nich m.in. stoisko z książkami księgarni „Odkrywca” z Łodzi, stoisko z witrażami i ozdobami z Krakowa na którym można było kupić przepiękne, ręcznie robione „cuda”. Było też miejsce, gdzie mogły bawić się dzieci.

Ale spotkanie na Zamku Czocha to przede wszystkim spotkanie naszych przyjaciół z różnych stron Polski oraz nawiązywanie nowych kontaktów, które owocują w przyszłości. Tak też było w tym roku. Nawiązaliśmy nowe kontakty ale też odbyliśmy liczne i ciekawe rozmowy o przyszłorocznych wspólnych projektach z kolegami reprezentującymi organizacje historyczne-eksploracyjne.

W niedzielę, po godz. 15.00 pozostało nam wyjechać z Zamku Czocha i pokonać ponad 370 km do Gniezna! Ale warto było ten weekend spędzić w Zamku Czocha! Spotkanie miłośników historii pod hasłem „Tajny Zamek Czocha. Historia która nigdy się kończy” zakończyło się, ale historia tworzy się każdego dnia…

– Jako prezes Fundacji chciałbym podziękować całej grupie za fantastyczny weekend, a Michałowi i Szymonowi za bezpieczne dowiezienie nas na Zamek Czocha i do Gniezna. Jako prezes jestem dumny, że mam takich ludzi w Fundacji – podsumował wyjazd Karol Soberski, prezes Fundacji Historycznej „Przywracamy Pamięć”.