Tę książkę powinien mieć w swojej bibliotece każdy miłośnik kolei i linii kolejowych, każdy zafascynowany historią Kłecka i okolic, jak również każdy lubiący czytać o zagadkach naszego regionu. Mowa o książce Jacka Molendy, regionalisty z Kłecka, zatytułowanej „Linia kolejowa nr 377 Gniezno Winiary – Sława Wielkopolska”. Na prośbę naszych Czytelników, przypominamy dzisiaj o tej publikacji, którą można kupić poprzez naszą redakcję.
- Linia kolejowa Gniezno – Kłecko – Skoki, choć w nazewnictwie kolejowym występuje jako linia nr 377 Gniezno Winiary – Sława Wielkopolska powstała stosunkowo późno, gdyż dopiero w 1914 roku – mówi Jacek Molenda, regionalista z Kłecka, od wielu lat zafascynowany historią swojej „małej Ojczyzny”, który kilka lat zbierał materiały do tej swojej najnowszej pozycji. - Pobudowana w północnej części powiatu gnieźnieńskiego, wypełniła lukę jaką tworzyły wybudowane wcześniej linie tworzące trójkąt pomiędzy liniami Poznań – Pobiedziska – Gniezno (zbudowana w 1872 r.), Poznań – Skoki – Bydgoszcz (powstała w 1905 r.) oraz Gniezno – Janowiec – Nakło nad Notecią (pobudowana w 1887 r.) - dodaje.
Niewielka ilość materiałów historycznych sprawia, że książka J. Molendy jest unikatem i prawdziwą „perełką” dla miłośników kolei, ponieważ nigdy wcześniej nikt nie podjął się próby opisania całościowo tej pięknej, malowniczo przebiegającej i mającej swoje sekrety linii kolejowej.
Książka J. Molendy podzielona jest na dziewięć ciekawych rozdziałów. Szczególnie warto zapoznać się z rozdziałem w którym znajdziemy historię wybudowania tej linii, ale i okoliczności w których narodził się pomysł, by powstała linia kolejowa z Gniezna do Sławy. Inną ciekawostką książki jest opis konstrukcji pięknego mostu kolejowego w Kłecku, jak i opisy walk powstańczych o kłecki dworzec w 1918 roku. W książce znajdziemy też opis wypadku kolejowego do którego doszło na tej linii, w okolicach Rybna Wielkiego, 30 czerwca 1962 roku.
Wielkim atutem tej pozycji są niezwykłe zdjęcia z okresu międzywojennego, w tym fotografie z budowy mostu kolejowego w Kłecku, czy zdjęcie z września 1939 roku przedstawiające wspomniany most wysadzony przez wycofujące się wojska polskie. Nie brakuje także rozkładów jazdy z okresu sprzed II wojną światową, z czasów okupacji i okresu powojennego.
Książka przedstawia historię linii kolejowej Gniezno Winiary – Sława Wielkopolska od momentu powstania linii do ostatniego kursu pociągu pasażerskiego, który z Gniezna do Sławy odjechał 22 grudnia 1995 roku. Z kolei dla ruchu towarowego linię zamknięto w 2000 roku. Obecnie od 23 listopada 2007 roku, linia jest trasą dowozu paliw do Zakładu Gospodarki Produktami Naftowymi w Rejowcu. Obecnie - sporadycznie - na tej trasie pojawiają się pociągi turystyczne (relacja z takiego wyjazdu tutaj).
- Książka Jacka Molendy jest nowością w literaturze technicznej a dotycząca kolei przejeżdżającej przez Kłecko. Autor z wielkim zaangażowaniem zgromadził szczegółowo wszystkie dane archiwalne związane z naszą kłeckowską koleją. Jest to zupełnie nowa pozycja wzbogacająca historię Kłecka. Dlatego zachęcam do przeczytania książki Jacka Molendy, dysponującego niezwykłymi zbiorami dokumentów, które były podstawą powstania tej jedynej książki o inżynierskim nastawieniu – napisał w zakończeniu książki prof. Jerzy Siepak, Kłecczanin, z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Hipolita Cegielskiego w Gnieźnie.
Osoby zainteresowane nabyciem tej książki prosimy o kontakt na maila: wydawnictwo@soberski.pl
Serwis pojezierze24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!