ReklamaA1ReklamaA1-2

„Jedynka łączy pokolenia” – sesja w Muzeum Ziemi Szubińskiej

HistoriaAktualności27 marca 2023, 8:30   red. - inf. prasowa772 odsłon
„Jedynka łączy pokolenia” – sesja w Muzeum Ziemi Szubińskiej
 fot. Piotr Bembenek/Muzeum Ziemi Szubińskiej

„Jedynka łączy pokolenia” - pod takim hasłem w Muzeum Ziemi Szubińskiej im. Zenona Erdmanna odbyła się sesja popularnonaukowa. Sesja zorganizowana przez Szkołę Podstawową nr 1 im. Króla Władysława Jagiełły w Szubinie w ramach obchodów jubileuszu 110 rocznicy istnienia „Jedynki” we współpracy z Muzeum Ziemi Szubińskiej.

Dumnie brzmi nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Króla Władysława Jagiełły w Szubinie, która od początku swego istnienia odgrywała istotną rolę w kształceniu i wychowaniu wielu pokoleń dzieci i młodzieży z Szubina i okolic. Charakter tej placówki tworzyli niepowtarzalni, oddani swojej pracy kierownicy, dyrektorzy, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi a przede wszystkim uczniowie.

Historia szkoły to nie tylko okres, w którym wiele pokoleń zdobywało wiedzę i wychowanie, to także jej początki, czyli ogromna wola mieszkańców Szubina, utworzenie polskiego miejsca edukacji pod zaborem pruskim. To czas walki o polskość i przetrwanie w czasie okupacji, to działalność wielu pokoleń wspaniałych pedagogów. Szkoła przetrzymała wiele burz historycznych, wiele zmian i reform oświatowych, zawsze troszcząc się o to, aby świecić przykładem i dbać o dobre imię tego miejsca.

Historię tworzą nie daty i nazwy, lecz ludzie - to oni są dumą każdej instytucji, to oni kształtują jej życie, to oni pozostają w pamięci na zawsze. Do takich osób bez wątpienia należy zaliczyć wiele pokoleń wybitnych pedagogów, wychowawców młodzieży, pracowników szkoły.

Szkoła to jedna z najstarszych i najważniejszych instytucji życia społecznego. Zmieniał się na przestrzeni dziejów pod wpływem szeroko pojmowanych zmian kulturowych, ekonomicznych, politycznych i innych w społeczeństwie. Doceniano jej ważność w niektórych epokach, w innych pozostawała sama sobie.

Nieustający proces globalizacji, gwałtowny postęp cywilizacyjny, technologiczny stawia przed współczesną szkołą liczne, bardzo trudne zadania związane z przygotowaniem młodego człowieka do i do zmieniającego się świata. Czy współczesna szkoła radzi sobie z tym wyzwaniem? Jakie są oczekiwania?

Każdy jubileusz skłania do podsumowań nad tym co udało się dokonać w ciągu 110 lat, ale też jest czas wyzwań i planów na przyszłość. Sesja popularnonaukowa była wspaniałą okazją do wymiany doświadczeń, debaty na temat wyzwań, przed jakimi staje współczesna szkoła, a także współpracy z instytucjami kultury.

Tematy poruszone na sesji to: „Jak oddolnie zmieniać szkołą, idea Budzącej Się szkoły” wykład dr dr Marzeny Żylińskiej, drugi wykład: „Wyzwania stawiane współczesnej szkole w zmieniającej się rzeczywistości” - Tomasz Trawiński i o współpracy z instytucjami kultury wykład: „Rola muzeum w edukacji” przedstawiła dr Kamila Czechowska.

Wystąpienia prelegentów spotkały się z żywym odbiorem uczestników sesji. Nie brakowało pytań i komentarzy, porównań i planów. Młodzież zwracała uwagę na trafne spostrzeżenia dotyczące charakterystyki ich pokolenia, które nazywane jest „pokoleniem Z”, a dorasta w pełni scyfryzowanym społeczeństwie.


Tekst: Marlena Posadzy


Fot. Piotr Bembenek/Muzeum Ziemi Szubińskiej



Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 64

  • 21
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 4
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 39
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

Przeczytaj także

Daj nam znać

Jeśli coś Cię na Pojezierzu zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB3ReklamaB4
ReklamaA2