Wymiana południowej części pałacowego dachu to kolejny etap rewitalizacji zabytkowego obiektu w Nekli (pow. wrzesiński). Prace zostaną sfinansowane w całości w ramach gminnego budżetu. Jest to największy z trzech etapów dotyczących dachu, które zostały zaplanowane do realizacji.
Jest to drugi etap remontu dachu. Zakres niezbędnych prac obejmuje wykonanie pokryć i konstrukcji dachowych, w tym m.in. demontaż stropów nad piętrem, wykonanie nowego poszycia oraz pokrycia dachowego z blachy tytanowo-cynkowej oraz stropodachów. Istotne będzie również odtworzenie detali architektonicznych i wykonanie nowych obróbek blacharskich.
Wyremontowana zostanie część dachu o powierzchni 404,62 m2. Wykonawcą jest firma Dach-Expert Ewa Ładosz z miejscowości Wrotnów (woj. mazowieckie). Zakończenie prac szacowane jest na lipiec 2021 r. Koszt inwestycji wyniesie 736,5 tys. zł. Dodajmy, że zadanie w części będzie finansowane z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Gmina uzyskała dotację w kwocie 500 tys. zł.
Jest to największy z trzech etapów dotyczących dachu, które zostały zaplanowane do realizacji przez nekielskich urzędników. Pierwszy z nich został wykonany w 2018 r. Wtedy rozpoczęło od najgorszego fragmentu znajdującego się w pobliżu pałacowej wieży. Odnowiona powierzchnia miała 137,5 m2, co kosztowało gminny budżet aż 386,2 tys. zł. Niezbędny będzie jeszcze jeden etap. Tym razem prace obejmą powierzchni 210,35 m2. Wstępne założenia sugerują koszt w wysokości 296,4 tys. zł
W ubiegłym roku zakończono prace remontowe przy elewacji zachodniej pałacu i wieży pałacowej w ramach inwestycji pn.„Rewitalizacja zabytkowego pałacu w Nekli – remont elewacji zachodniej i wieży pałacowej”. Wyremontowano elewację wieży i ścianę elewacji zachodniej pałacu, wymieniono trzy okna na pierwszym piętrze oraz osadzono nowe okna i drzwi balkonowe w otworach wieży. Sama wieża otrzymała nowy hełm, zrekonstruowany na podstawie starych fotografii, pokryty blachą tytan-cynk wraz z wiernym odtworzeniem detali architektonicznych. Kosztowało to 172,7 tys. zł.
W 2017 r. została wykonana dokumentacja techniczna pałacu, która kosztowała 128,5 tys. zł. Remont obiektu zaczął się rok później od wspomnianego pierwszego etapu remontu dachu. Z kolei w 2019 r. utworzenie sali historycznej wraz z budową tarasu widokowego pochłonęło 1,22 mln zł. Ponadto w zeszłym roku poza dokończeniem remontu wieży pałacowej doszło do wybudowania sieci i przyłączy gazowych wraz z budową wewnętrznej instalacji oraz kotłowni (66,4 tys. zł).
Przypomnijmy, że teren z parkiem i trzema obiektami (dworem zwanym pałacem, dawną wozownią i tzw. domem nauczycielskim) został nabyty przez gminę w wyniku przeprowadzonego referendum w grudniu 2016 r. Wszystkie niezbędne formalności zostały dopięte w następnym roku. Koszt zakupu obiektu wyniósł 1,8 mln zł i został rozłożony na raty. Pierwsza z nich w 2017 r. wyniosła 500 tys. zł, a w kolejnych latach było to już po 200 tys. zł rocznie. Do tej pory spłacono 1,1 mln zł z tej kwoty. W latach 2021-2023 kolejne raty też wyniosą po 200 tys. zł. Ostatnia z nich to 100 tys. zł w 2024 r.
Serwis pojezierze24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!