ReklamaA1-2ReklamaA1-3

Powiat gnieźnieński pełen skarbów i tajemnic!

Wędrówki z historiąAktualności11 maja 2021, 9:50   red. Karol Soberski2130 odsłon
Przy obelisku w lesie przy Trakcie Leśniewskim - fot. Karol Soberski

Powiat gnieźnieński jest przepiękny i pełen tajemnic! I te tajemnice i skarby pokazałem w miniony weekend turystom z różnych stron Polski, którzy przyjechali do naszego regionu, by podziwiać atrakcje i posłuchać ich historii. Tym razem szlak wiódł przez miasto Gniezno i gminy: Mieleszyn, Kłecko, Łubowo, Czerniejewo i Kiszkowo. Turyści zobaczyli m.in. muzea, pałace, cuda przyrody, świątynie, wyspy, parki i ciekawe miejscowości. Przewodnikiem po trasie był Karol Soberski, który też przygotował całościowy program zwiedzania.

Zwiedzanie odbyło się w reżimie sanitarnym związanym z obostrzeniami wynikającymi z pandemii koronawirusa.

Na zaproszenie organizatora zwiedzania, dziennikarza telewizyjnego Jacka Podemskiego (twórca takich filmów jaky„Czarnobyl – wstęp wzbroniony” (2015), „Powrót do Czarnobyla” (2017) i „Fukushima – wstęp wzbroniony” (2019) oraz kultowego programu telewizyjnego „Wstęp wzbroniony”) do powiatu gnieźnieńskiego przyjechali turyści m.in. z Wieliczki, Warszawy, Sulejówka, Kostrzyna nad Odrą, Witnicy, Zielonej Góry, Strzelec Krajeńskich, Łodzi, Poznania czy Lubonia. Ich przewodnikiem był Karol Soberski.

Nasze zwiedzanie zaczęliśmy od Muzeum Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych Dziekanka, gdzie przedstawiłem historię masowej zbrodni popełnionej przez Niemców w czasie II wojny światowej na pacjentach szpitala, zbrodni popełnionej w ramach akcji T4.

Po wstrząsających dla wielu opowieściach o zagazowanych pacjentach, udaliśmy się do Lasów Nowaszyckich, gdzie zobaczyliśmy „doły śmierci” w których Niemcy grzebali pacjentów zamordowanych na Dziekance.

Następnie przejechaliśmy do Mielna, gdzie podziwialiśmy tamtejszy pałac z 1904 roku oraz najstarsze w Polsce dęby!

Po opuszczeniu Mielna udaliśmy się do Popowa Ignacewa. Tam zapoznałem moich gości z życiem i działalnością Franciszka Saskowskiego, przedwojennego właściciela tej wsi, historią kościoła, którego był fundatorem oraz pałacu, który przebudował.

Z Popowa Ignacewa pojechaliśmy do Kłecka, gdzie opowiedziałem historię Cywilnej Obrony Kłecka we wrześniu 1939 roku, po której miasteczko to jest określane jako „Wielkopolskie Westerplatte”.

Zobaczyliśmy też wieżę strażacką, most kolejowy oraz obelisk ku czci płk. pil. Wiktora Pniewskiego.

Z Kłecka skierowaliśmy się Karczmarza w Waliszewie

a stamtąd do Leśniewa, gdzie poszliśmy na spacer po parku, zapoznając się przy okazji z działającym tam Centrum Hipoterapii i Rekreacji Konnej, prowadzonym przez Annę Najkowską.

Z Leśniewa obraliśmy kierunek na Trakt Leśniewski przy którym znajduje się pomnik upamiętniający dramatyczne wydarzenia z 1912 roku.

Sobota zakończyła się zwiedzaniem pałacu w Czerniejewie oraz moją prelekcją zatytułowaną „Tajemnice wielkopolskich pałaców – od Pana Tadeusza do Wersalu”.

Niedziela to zwiedzanie wsi Zakrzewo i możliwość – zza bramy – obejrzenia tamtejszego pałacu (na wejście na teren pałacu czy nawet parku nie otrzymaliśmy zgody).

Potem pojechaliśmy do Łagiewnik Kościelnych, gdzie Andrzej Szprywa, dyrektor miejscowej szkoły podstawowej pokazał nam lodownię na wyspie „Kipa” oraz zrewitalizowany park podworski.

Z Łagiewnik Kościelnych pojechaliśmy do miejsca zwanego „Kuś”, w którym 30 września 1761 roku spalono dziesięć zielarek.

Ostatnim punktem zwiedzania powiatu były

i znajdująca się tam Brama Trzeciego Tysiąclecia zwana też Bramą-Rybą.

Przygotowana przeze mnie trasa i jej atrakcje, zrobiły duże wrażenie na uczestnikach zwiedzania. Jednocześnie pokazały, że nasz powiat ma ogromny potencjał turystyczny.

A już wkrótce kolejne zwiedzania po naszym pięknym regionie.

W rolę przewodnika tego dwudniowego zwiedzania wcielił się autor tych słów, czyli Karol Soberski, dziennikarz z 25-letnim stażem, pisarz, niezależny badacz lokalnej historii oraz właściciel i redaktor naczelny portalu Pojezierze24.pl. Prezes Fundacji Historycznej „Przywracamy Pamięć”. Od blisko 16 lat wyjaśnia zagadki historii pogranicza Wielkopolski, Kujaw i Pałuk, szczególnie te dotyczące XIX i XX wieku. Od 2012 r. w ramach cyklu „Wędrówki z historią” oprowadza turystów po pałacach i dworach pogranicza Wielkopolski i Kujaw oraz najciekawszych historycznie miejscach w tym regionie.

Fot. K. Soberski

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 245

• 144
  • 20
  • 81
  • 0

Daj nam znać

Jeśli coś Cię na Pojezierzu zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu