Czas wakacji to okres, gdy wielu z nas spędza wolne chwile albo całe urlopy na swoich jachtach, żaglówkach czy innych jednostkach pływających. Nie ma bowiem nic lepszego niż „wakacje pod żaglami”. Ale w tym roku miesiące wakacyjne to dla właścicieli jachtów czy innych jednostek pływających także inne wyzwanie! Od dnia 1 sierpnia 2020 r. zaczną obowiązywać przepisy Ustawy z dnia 12 kwietnia 2020 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2018 poz. 1137).
Na gruncie nowej ustawy obowiązkowi rejestracji podlegają jachty o długości większej niż 7,5 m lub jachty z napędem mechanicznym o mocy większej niż 15 kW, które nie przekraczają 24 m.
W celu rejestracji jednostki pływającej konieczne będzie złożenie wniosku do dowolnie wybranego organu rejestrującego, którym będzie starosta albo właściwy polski związek sportowy (Polski Związek Żeglarski, Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego).
– jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
– jednostki pływające używane do połowów rybackich,
– jednostki pływające uprawiające żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
– jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe,
– jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
– deski surfingowe, deski z żaglem lub inne podobne jednostki pływające.
Jednostki pływające o długości do 24 m, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji, mogą być zarejestrowane na wniosek właściciela.
Osoby, które posiadają zarejestrowany jacht, muszą dokonać powtórnej rejestracji na nowych zasadach. Ustawodawca przyjął w tej materii następujące terminy:
- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.08.2021 r.
- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.02.2022 r.
- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.02.2023 r.
Serwis pojezierze24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!