O powołaniu Narodowego Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie było głośno w poprzedniej kadencji parlamentu. Ówczesne starania lokalnych parlamentarzystów Prawa Sprawiedliwości nie przyniosły jednak żadnego rezultatu. W tej kadencji temat podjął poseł Lewicy Tadeusz Tomaszewski (parlamentarzyści, którzy działali w tej sprawie w minionej kadencji, nie uzyskali mandatów). Odpowiedź, którą otrzymał poseł Tomaszewski od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie wróży nic dobrego...
Poseł Tadeusz Tomaszewski w interpelacji wskazuje: - Byłaby to kolejna atrakcja turystyczna Gniezna i Wielkopolski a także ratunek dla ponad stuletniej parowozowni, która od dziesięciu lat niszczeje, choć jest nadal podziwiana i ciesząca się dużym zainteresowaniem w czasie dorocznych Dni Pary. Nie można dopuścić do zniszczenia ponad stu lat historii Polski. W Gnieźnie, pierwszej stolicy Polski, nie mamy żadnego muzeum narodowego. Tak wielkiej parowozowni na 40 lokomotyw, która na dodatek jest zachowana w doskonałym stanie nie ma już w Polsce i trudno znaleźć w Europie.
W interpelacji poseł pyta m.in. czy została podjęta jest decyzja odnośnie przyszłej lokalizacji Narodowego Muzeum Kolejnictwa? Czy zgodnie z doniesieniami medialnymi teren byłej parowozowni w Gnieźnie ma największe szanse na utworzenie tutaj takiego muzeum? Jaki jest bieżący stan realizacji planów związanych z utworzeniem Narodowego Muzeum Kolejnictwa? czy znany jest ewentualny termin oddania takiej instytucji do użytku zwiedzającym? Czy w budżecie państwa przewidziane są środki finansowe zabezpieczające ten obiekt, naszego regionalnego dziedzictwa przed dalszą degradacją techniczną?
Muzeum powinny być zainteresowane władze samorządowe
W odpowiedzi ministerstwa czytamy: - Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego znane są również inne propozycje lokalizacji muzeów o profilu kolejowym. Należy tu wymienić m.in. Pyskowice, Warszawę, Jaworzynę Śląską, Gryfice, Chabówkę, Tczew, Katowice, Lublin.
Pragnę zadeklarować, że popieram ideę utworzenia muzeum, które prezentować będzie historię kolei na ziemiach polskich, jej rozwój i znaczenie dla postępu technicznego i gospodarczego Rzeczypospolitej. Przedstawiony projekt wydaje się być bardzo interesujący, szczególnie w wymiarze lokalnym, dlatego, w mojej opinii, utworzeniem ww. muzeum powinny być zainteresowane w pierwszym rzędzie władze samorządowe.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego może wspierać finansowo różnego rodzaju działalność o profilu kulturalnym, w tym muzealną, poprzez będące w jego dyspozycji programy, np. Program Wspieranie Działań Muzealnych.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest również gotowe wesprzeć tę inicjatywę w zakresie prac nad statutem przyszłego muzeum. Po utworzeniu może ono liczyć także na merytoryczne wsparcie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz muzeów, dla których MKiDN jest organizatorem.
Wskazuję także, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest współorganizatorem Narodowego Muzeum Techniki, które z całą pewnością uwzględni w swojej wystawie stałej aspekt dziedzictwa kolejowego w Polsce.
Co można wnioskować po takiej odpowiedzi? Niewiele. Muzeum kolejnictwa pewnie będzie, ale gdzie i kiedy zostanie uruchomione tego nie wiadomo. Brak konkretnej odpowiedzi co do lokalizacji Narodowego Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie, nie wróży dobrze... A gdy jeszcze czyta się, że Narodowe Muzeum Techniki „uwzględni w swojej wystawie stałej aspekt dziedzictwa kolejowego w Polsce” to można przypuszczać, że szanse Gniezna maleją… Chyba, że sprawę w swoje ręce weźmie samorząd Gniezna i powiatu gnieźnieńskiego.
Serwis pojezierze24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.