ReklamaA1 - banerReklamaA1-2 - baner

Kolejka linowa Piechcin – Janikowo. Jedyna taka!

HistoriaAtrakcje turystyczne29 kwietnia 2021, 10:00   red. Joanna Bejma1010 odsłon
Kolejka linowa Piechcin – Janikowo. Jedyna taka!
 fot. Joanna Bejma

Na Pojezierzu Gnieźnieńskim znajduje się wiele unikatowych budowli, konstrukcji czy miejsc. I jedną z takich architektoniczno-przemysłowych ciekawostek jest prawdopodobnie jedyna i ostatnia w Polsce kolej linowa, która transportuje kruszywa z kamieniołomu w Piechcinie do Zakładów Produkcji Sody w Janikowie.

Znajdujące się na terenie gminy Barcin bogate złoża wapienia są eksploatowane od 1860 roku. Kolej, która w sposób naziemny transportuje kruszywa powstała dokładnie 100 lat później, czyli w 1960 roku. Łatwo policzyć, że funkcjonuje już 61 lat!

Przyjrzyjmy się jej bliżej. Kolej jest bezzałogową koleją towarową w układzie dwulinowym. Co to oznacza? Jedna linia jest nośną i stanowi tor po którym toczą się koła wagonika, a druga lina jest liną pociągową, która powoduje ruch wagonu.

Linia przebiega z kamieniołomów w Piechcinie do stacji przy zakładach w Janikowie. Przechodzi wśród pól i łąk, nad drogami: Pakość - Radłowo, Pakość - Krzekotowo,  Pakość - Jankowo, Pakość - Janikowo oraz nad Jeziorem Pakoskim. Przechodzi więc przez trzy powiaty: żniński, mogileński, inowrocławski. Długość kolei wynosi 7,18 km. Poruszają się po niej aż 164 wagoniki z prędkością 2,3 m/s. Linia napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW.  Operatorem kolei jest Soda Polska Ciech. Kiedyś kolej z zaopatrzeniem docierała także do inowrocławskich zakładów sodowych w Mątwach, ale to ramię kolei zostało rozebrane.

Niewątpliwą zaletą tej kolejki jest uniezależnienie przewozów od warunków ruchu drogowego (np. w czasie srogich zim), a także możliwość poprowadzenia transportu po obszarze o trudnych warunkach terenowych.

Ze strony www.transport-publiczny pl dowiadujemy się, że w ciągu ostatniego ćwierćwiecza na terenie kraju zostało zamkniętych kilka podobnych transportów. W kwietniu 1996 r. przestała funkcjonować niemal dziesięciokilometrowa kolej linowa cementowni Saturn. W 2005 r. zamknięta została trzykilometrowa kolej kamieniołomu bazaltu „Księginki” w Zarębie koło Lubania. Na przełomie wieków przestała kursować także kolej innej kopalni bazaltu – w Rębiszowie. Szereg innych przemysłowych kolei linowych zlikwidowano jeszcze w poprzednim ustroju, wśród nich m.in. kolej Goleszów – Leszna Górna (w 1984).


Fot. J. Bejma



Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 233

  • 115
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 95
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 22
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 1
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

Daj nam znać

Jeśli coś Cię na Pojezierzu zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB2 - banerReklamaB3 baner
ReklamaA2 - baner