Na Pojezierzu Gnieźnieńskim znajduje się wiele unikatowych budowli, konstrukcji czy miejsc. I jedną z takich architektoniczno-przemysłowych ciekawostek jest prawdopodobnie jedyna i ostatnia w Polsce kolej linowa, która transportuje kruszywa z kamieniołomu w Piechcinie do Zakładów Produkcji Sody w Janikowie.
Znajdujące się na terenie gminy Barcin bogate złoża wapienia są eksploatowane od 1860 roku. Kolej, która w sposób naziemny transportuje kruszywa powstała dokładnie 100 lat później, czyli w 1960 roku. Łatwo policzyć, że funkcjonuje już 61 lat!
Przyjrzyjmy się jej bliżej. Kolej jest bezzałogową koleją towarową w układzie dwulinowym. Co to oznacza? Jedna linia jest nośną i stanowi tor po którym toczą się koła wagonika, a druga lina jest liną pociągową, która powoduje ruch wagonu.
Linia przebiega z kamieniołomów w Piechcinie do stacji przy zakładach w Janikowie. Przechodzi wśród pól i łąk, nad drogami: Pakość - Radłowo, Pakość - Krzekotowo, Pakość - Jankowo, Pakość - Janikowo oraz nad Jeziorem Pakoskim. Przechodzi więc przez trzy powiaty: żniński, mogileński, inowrocławski. Długość kolei wynosi 7,18 km. Poruszają się po niej aż 164 wagoniki z prędkością 2,3 m/s. Linia napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW. Operatorem kolei jest Soda Polska Ciech. Kiedyś kolej z zaopatrzeniem docierała także do inowrocławskich zakładów sodowych w Mątwach, ale to ramię kolei zostało rozebrane.
Niewątpliwą zaletą tej kolejki jest uniezależnienie przewozów od warunków ruchu drogowego (np. w czasie srogich zim), a także możliwość poprowadzenia transportu po obszarze o trudnych warunkach terenowych.
Ze strony www.transport-publiczny pl dowiadujemy się, że w ciągu ostatniego ćwierćwiecza na terenie kraju zostało zamkniętych kilka podobnych transportów. W kwietniu 1996 r. przestała funkcjonować niemal dziesięciokilometrowa kolej linowa cementowni Saturn. W 2005 r. zamknięta została trzykilometrowa kolej kamieniołomu bazaltu „Księginki” w Zarębie koło Lubania. Na przełomie wieków przestała kursować także kolej innej kopalni bazaltu – w Rębiszowie. Szereg innych przemysłowych kolei linowych zlikwidowano jeszcze w poprzednim ustroju, wśród nich m.in. kolej Goleszów – Leszna Górna (w 1984).
Fot. J. Bejma
Serwis pojezierze24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!