Współczesny konsument, chcąc bliżej zapoznać się z jakimś produktem, nie robi zakupów od razu. Zamiast tego siada wygodnie na kanapie czy krześle, uruchamia przeglądarkę i w ułamku sekundy zyskuje tysiąc wyników na wybraną przez siebie frazę. Mało kto jest dziś w stanie kupić przysłowiowego kota w worku – poziom świadomości konsumenckiej od dawna wykracza poza myślenie emocjonalne. Na pewno każdy z nas stanął kiedyś przed jakimś wyborem; nieważne czy chodzi o wybór książki an wieczór, filmu, a może fryzjera. W dobie wachlarzu pełnego opcji, najpierw poszukujemy sojuszników. Mowa oczywiście o innych użytkownikach, którzy już dawno zrecenzowali daną powieść, ocenili film czy wystawili opinię pewnemu salonowi fryzjerskiemu w okolicy.
Przyczyny naszych zachowań należy doszukiwać się w psychologii społeczności, a dokładnie w regule społecznego dowody słuszności. W drobnym skrócie chodzi o to, że o wiele łatwiej jest nam podjąć decyzję, jeżeli inni zrobili to przed nami. Opinia jest śladem innych osób i źródłem danych – nie tylko dla zwykłych użytkowników, lecz przede wszystkim przedsiębiorców.
Opinie klientów często definiują markę. Eksperci zachęcają, by po wykonanej usłudze czy dokonaniu zakupu, poprosić klienta o podzielenie się jego zdaniem i wrażeniami. Jako przedsiębiorca masz prawo zapytać o poziom zadowolenia klienta, jednak nie oznacza to, że ten jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi. Wręcz przeciwnie – może odmówić. Jeżeli jednak podejmie decyzję o wystawieniu oceny, będzie ona stanowić element ewaluacji działań. Zarówno wielkie jak i te mniejsze firmy pragną wiedzieć, co sądzą o nich klienci. Z pomocą przybywają im liczne agencje badawcze, takie jak na przykład Norstat. Firma od 1997 roku zajmuje się profesjonalnym zbieraniem danych dla właścicieli firm w Polsce i poza granicami naszego kraju, tworząc raporty informujące o aktualnym poziomie satysfakcji klienta i jakości obsługi. Do najpopularniejszych metod badawczych zalicza się badanie CATI i CAWI. Pierwsze opiera się na wywiadzie telefonicznym, który jest wspomagany komputerowo. Drugi polega na wysłaniu do grupy badanych odbiorców ankiety pełnej pytań, na które mogą udzielić odpowiedzi. Zarówno ankieta telefoniczna jak i online może mieć bardzo szerokie zastosowanie; począwszy od uzyskania informacji na temat poziomu obsługi klienta, poprzez czynny wpływ na strategię marketingową firmy. W świecie, w którym każdy może umieścić opinię i wpłynąć na setki, jak nie tysiące zainteresowanych osób, dostosowanie działalności do wymagań stawianych przez konsumentów to nie tylko wyczyn, ale i szansa na zwiększenie swoich przychodów.
Badanie CATI i jego ankietowy odpowiednik skierowane są do właścicieli firm, których oferta skierowana jest bezpośrednio do klienta. Można pokusić się o stwierdzenie, że każdy przedsiębiorca powinien choć raz skorzystać z możliwości, jaką oferują liczne agencje badawcze. Wyniki z przeprowadzonych ankiet umożliwią właścicielom poznanie mocnych i słabych stron strategii marketingowej, a przy tym uzyskanie wskazówek odnośnie dalszego rozwoju firmy. Coraz więcej biznesów skłania się ku aktualizowaniu informacji odnośnie satysfakcji klienta, pozycji firmy na rynku czy wartości marki w oczach konsumentów. Dane uzyskane dzięki badaniom są na tyle szczegółowe, że można wykorzystać je na multum sposobów – głównie po to, by zwiększyć rozpoznawalność swojego przedsiębiorstwa na tle reszty i zyskać uznanie w oczach konsumentów. Spraw, by w morzu pełnym konkurencji, klient traktował cię jak godną zaufania przystań.
Serwis pojezierze24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!