ReklamaA1-2ReklamaA1-3

„Po tej samej stronie lustra”. Z Piwnicy pod Baranami do Gniezna

Informacje lokalneWydarzenia i imprezy16 maja 2024, 7:00   red. - inf. prasowa664 odsłon
 „Po tej samej stronie lustra”. Z Piwnicy pod Baranami do Gniezna
 fot. nadesłane

Grafiki i akwarele Kazimierza Wiśniaka, artysty związanego zarówno z Krakowem, jak i z Lanckoroną, współtwórcy legendarnej Piwnicy pod Baranami, po raz pierwszy można oglądać w Pierwszej Stolicy Polski – w Instytucie Kultury Europejskiej UAM. Ekspozycję pt. „Po tej samej stronie lustra” można oglądać do 30 czerwca.

Biblioteka Instytutu Kultury Europejskiej poprzez prezentację grafik Kazimierza Wiśniaka pragnie ukazać nie tylko piękno sztuki wizualnej i poetyckiej, ale także zachęcić do refleksji nad relacją między słowem a obrazem. Jest to też doskonała okazja do propagowania czytelnictwa, kultury literackiej oraz uczczenia pracy i dokonań dwóch cenionych artystów, którzy swoją twórczością wnoszą wartość w rodzime dziedzictwo kulturowe.

Kazimierz Wiśniak

Kazimierz Wiśniak - polski scenograf, malarz, rysownik i grafik, urodzony w 1931 roku w Łodzi. Laureat wielu nagród m.in. – Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2008). Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zdobył dyplom w 1959 roku, będąc uczniem profesorów takich jak Karol Frycz i Andrzej Stopka.

Jako rysownik zadebiutował w tygodniku „Przekrój” i w tym samym roku współtworzył „Piwnicę pod Baranami” (1956). Zrealizował ponad 250 scenografii w teatrach krajowych i zagranicznych, w Oslo, Kopenhadze, Düsseldorfie, Darmstadt, Kijowie, Moskwie, Zürichu, Livorno. Pracował w Teatrze Śląskim w Katowicach, projektując dekoracje do licznych spektakli, m.in. „Jonasza i błazna” oraz „Profesji pani Warren”. Od 1963 roku związał się głównie z Krakowem i Wrocławiem, współtworząc wiele inscenizacji w Teatrze im. Słowackiego oraz Teatrze Pantomimy we Wrocławiu.

Był kierownikiem artystycznym Teatru Bagatela oraz dyrektorem naczelnym i artystycznym Starego Teatru w Krakowie. Jest autorem rysunków do „Przekroju”, „Rzeczpospolitej”, „Miesiąca w Krakowie”. Ilustrował także książki, m.in. „Na rynku w Krakowie” (1978), „Piosenki, które śpiewali dziadkowie, gdy byli mali” (1991), „Piwnica pod Baranami” Joanny Olczak-Ronikier (1994). W 1998 roku ukazał się ilustrowany jego pracami quasi-dziennik Wiśniaka zatytułowany „Z życia scenografa”.

Projekty scenograficzne Kazimierza Wiśniaka znajdujemy w Ogólnopolskim Centrum Scenografii przy Muzeum Śląskim w Katowicach, w muzeum i archiwum Starego Teatru oraz archiwum Teatru im. Słowackiego. Jego prace malarskie są w posiadaniu Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu i w kolekcjach prywatnych.

Od roku 2000 Kazimierz Wiśniak scenografią zajmuje się jedynie sporadycznie, w zamian maluje i tworzy ilustracje.

Wystawa jest otwarta dla publiczności do 30 czerwca 2024 r. w holu głównym Instytutu Kultury Europejskiej UAM, przy ul. Kostrzewskiego 5-7 w Gnieźnie, od poniedziałku do niedzieli od godz. 8.00 do 20.00. Wystawie towarzyszy katalog bibliofilski dostępny w Bibliotece IKE.

Wernisaż wystawy

Wernisaż wystawy „Po tamtej stronie lustra – Grafiki Kazimierza Wiśniaka do poezji Sławomira Krzyśki” odbył się w środę, 8 maja 2024 roku, w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej UAM. Zaprezentowano 26 oryginalnych grafik i 3 akwarele wykonane przez Kazimierza Wiśniaka do wierszy z tomików poetyckich Sławomira Krzyśki.

Połączenie grafik Kazimierza Wiśniaka z utworami poetyckimi Sławomira Krzyśki stanowi intrygującą ekspozycję, która przenosi odbiorcę w świat subtelnych emocji, refleksji i artystycznej ekspresji. Inspiracją dla tej wystawy jest nie tylko twórczość obu artystów, ale również ich związki z kulturą polską oraz kontekst historyczny i społeczny, w którym tworzyli.

Sławomir Krzyśka, związany z kulturą i tradycją literacką, poprzez swoje wiersze oddaje emocje, uczucia i przemyślenia, które stały się inspiracją dla prac graficznych Wiśniaka. Ich synergia tworzy dzieło sztuki, które przenika granice między słowem a obrazem, pomiędzy wyobraźnią a rzeczywistością.

Uroczystość rozpoczęła się recitalem w wykonaniu Sary Powagi, czynnej skrzypaczki Polskiej Orkiestry Muzyki Filmowej.

Obecni na otwarciu: miłośnicy sztuki i kultury, zaproszeni artyści oraz lokalna społeczność, wysłuchali opowieści o okolicznościach powstania grafik, które stanowią część prywatnej kolekcji dra Sławomira Krzyśki. Recytacja wierszy z tomików m.in.„Pękające szkło”, „Przy kawiarnianym stoliku” w interpretacji autora, stanowiła harmonijne dopełnienie.


Fot. A. Ziebarth, K. Popiołek



Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 214

  • 147
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 7
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 57
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 3
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

Daj nam znać

Jeśli coś Cię na Pojezierzu zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB2ReklamaB3ReklamaB4
ReklamaA3