100-letni most kratownicowy w Kłecku100-letni most kratownicowy w Kłecku

1 0 8000

Kłecko – miasteczko z prawami miejskimi nadanymi w 1255 r. – leży na trasie z Gniezna do Wągrowca. Miasto ma przebogatą historię, szczególnie związaną z wydarzeniami z września 1939 r. Ale Kłecko może też się poszczycić pięknym i unikatowymi zabytkami techniki. Do tego miasteczka warto wpaść na dzień lub dwa...

Jeden z tych zabytków techniki znajduje się między jeziorami Kłeckim, a Gorzuchowskim. Jest to most kolejowy wybudowano w 1912 roku! By do niego dojść, musimy z kłeckiego rynek i skręcić w ul. Jeziorną. Następnie, gdy dojdziemy już do brzegów jez. Kłeckiego i spojrzymy w lewo, to dali ukaże nam się wspomniany most.

Budowa mostu związana była z uruchomieniem linii kolejowej nr 377 Gniezno Winiary - Sława Wielkopolska, która powstała w 1913 r. dla ruchu towarowego, a rok później dla osobowego.

Most jest stalowy, konstrukcji kratownicowej, z jednym torem i chodnikiem serwisowym. Całość kratownicy mostu oparta jest na dwóch przyczółkach betonowych i czterech łożyskach. Wszystkie elementy konstrukcyjne są ze sobą połączone za pomocą nitów. We wrześniu 1939 r. wycofujące się wojsko polskie wysadziło wspomniany most kolejowy, jednak Niemcy dość szybko naprawili uszkodzenia.

Ruch pasażerski na linii z Gniezna do Sławy Wlkp. zlikwidowano w grudniu 1995 r., a towarowy w 2000 r. Od 2007 r. linią kolejową przewożono są cysterny z paliwem do Rejowca.

Ten most warto zobaczyć z daleka lub stojąc pod nim – odradzamy jednak wchodzić na most, nawet jak nie jedzie pociąg – ponieważ możemy stracić życie lub zdrowie!

KAROL SOBERSKI
Fot. K. Soberski

100-letni most kratownicowy w Kłecku

Mapa google
ReklamaA1